Hva vil det si å være studieforberedt, og er videregående og høyere utdanning enige om hva det vil si å være studieforberedt? Lykkes studieforberedende linje med nettopp å gjøre elevene klare for studier? Hva var kunnskapsgrunnlaget for fullføringsreformens påstander om studieforberedthet? Jeg snakker med forsker Per Olaf Aamodt og forsker Berit Lødding fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, NIFU, etter rapporten de var skrev for noen år siden om temaet.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Regjeringen: Stortingsmelding 21 (2020/2021)
Regjeringen: NOU 2014: 7 Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag
Regjeringen: NOU 2015: 8 Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser
Regjeringen: NOU 2019: 23 Ny opplæringslov
Regjeringen: NOU 2019: 25 Med rett til å mestre — Struktur og innhold i videregående opplæring
Min panelsamtale om fullføringsreformen
Mitt intervju med Tony Burner
Mitt intervju med Assad Nasir
Mitt intervju med Edvard Botterli Udnæs
Mitt intervju med Grethe Melby
Mitt intervju med Espen Berglund
Mitt intervju med Anja Johansen
Mitt andre intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Ane Breivik
Mitt intervju med Thomas Nordgård
Mitt intervju med Jan Frode Lindsø
Mitt intervju med Anita Løyning
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-358: Er elevene studieforberedt etter studieforberedende?”