Hvordan er det å drive en leksefri skole? Og ikke minst, hvordan er det å bli det? Hva vet vi om langtidseffektene? Hvilke effekter har det for lærere og elever at leksene forsvinner? Noen skoler har drevet lenge med en leksefri praksis, så hva har de lært? Jeg snakker med Gunnar Aarstein, mangeårig og nå pensjonert rektor ved Digermulen skole om leksefri skole.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Lofotposten: Gunnar slutter som rektor etter 32 år ved skolen
Nettavisen: På denne skolen har de ikke hatt lekser på tolv år
NRK: Denne rektoren har ikke gitt lekser på 12 år
Aftenposten: Bedre resultater med leksefri skole
iTromsø: «Det er bare latskap som gjør at noen ønsker seg leksefri skole»
Mitt første intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt andre intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Lisbet Morland
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.