LL-303: Skar og Björnsson om sensorreliabilitet og skriftlig eksamen

Hva måler egentlig eksamen? Måler eksamen elevenes kompetanse på noen god måte? Er det forskjeller mellom ulike skriftlige fag i skolen på hvor gode de er på å måle elevenes kompetanse? Kan vi gjøre noe med utformingen av eksamensoppgavene som gjør de sikrere slik at vi vet at de måler det de skal måle? Jeg snakker med professor Gustaf Bernard Skar ved NTNU og forsker Julius Kristjan Björnsson ved Universitetet i Oslo om rapporten de har skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet som skapte litt oppstuss i forrige uke. For, hvis eksamen i noen fag i større grad måler hvor streng sensor er heller enn elevenes kompetanse, hva gjør vi med det?

Intervjuet på Spotify
Intervjuer på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Gustaf Skar hos NTNU

Gustaf Skar på Twitter

Julius Björnsson hos UiO


Aftenposten: Rapport om eksamenssensur: «Sier mer om sensors strenghet enn kandidatens kompetanse»

NTNU:  Sensorreliabilitet på skriftlig eksamen i videregående opplæring

Utdanningsdirektoratet: Vurderinger og anbefalinger om fremtidens eksamen


Mitt tredje intervju med Erik Aarebrot


Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

En kommentar om “LL-303: Skar og Björnsson om sensorreliabilitet og skriftlig eksamen”

Legg igjen en kommentar