Ett år er gått siden norsk skole opplevde sin største forandring noensinne. Det er gått et år siden “koronaskolen” ble etablert og vi gikk inn i en ny virkelighet for lærere, elever, politikere, studenter, skoleledere, og kommuner. Hvordan har egentlig det siste året vært for alle disse? Hva kan vi lære av dette og hva er verdt å ta med oss videre av de praksisene vi har etablert det siste året? Denne årsdagen markeres med en kjempemessig markering på podkasten Lektor Lomsdalens innfall. Dette skjer gjennom en trippelepisode hvor en episode er dedikert til lærere i grunnskolen, en episode er dedikert til lærere i videregående skole, og en episode er dedikert til elevene og lærerstudentene.
I episode 299 snakker jeg med Kristian Anders Wilhelmsen fra Hinna skole, Cecilie Marianne Andersen fra Osloskolen, og Stig Arild Kvernevik fra Gossen skole. I episode 300 snakker jeg med Åge Hvitstein fra Sandefjord videregående skole, Christoffer Linnestad fra Oslo Handelsgymnasium, Kjersti Heldaas fra Nøtterøy videregående skole, og Jan Frode Lindsø fra NDLA og Nord-Gudbrandsdal Vidaregåande Skule. I episode 301 snakker jeg med Sara Khalid, leder av sentralt ungdomsråd i Oslo, Edvard Botterli Udnæs, nyvalgt leder i Elevorganisasjonen, Leon Krogh Vignal, medieansvarlig i Ungdomsrådet i Bergen, og Elise Håkull Klungtveit, leder i Pedagogstudentene.
Intervjuene på Spotify: Grunnskolen, videregående, og elevene.
Intervjuene på Soundcloud: Grunnskolen, videregående, og elevene.
Intervjuene på Apple Podkaster: Grunnskolen, videregående, og elevene.
Twitter: Åge Hvitstein
Twitter: Kjersti Heldaas
Twitter: Jan Frode Lindsø
Twitter: Kristian Anders Wilhelmsen
Twitter: Cecilie Marianne Andersen
Twitter: Edvard Udnæs
Twitter: Elise Håkull Klungtveit
Mitt intervju med Margrethe Greve-Isdahl
Mitt intervju med Guri Melby
Mitt andre intervju med Jørgen Moltubak
Mitt intervju med Anders Bakken
Mitt intervju med Sondre Kvamme
Mine to episoder like etter nedstengning med ulike lærere i skolen
Mine to episoder om jakten på en ekspertgruppa og om eksamen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.