Reprise fra 17. juli 2020.
Hvor er norsk skole i dag og hvor vil vi med skolen? Hvilke prinsipper ligger til grunn for utdanningspolitikken, skolen og læring i dag? Hva betyr egentlig tillit og hva har alt dette med Star Trek å gjøre? Hva er arven fra Hernes? Jeg snakket i 2020 med Tom Are Trippestad, professor ved Høgskulen på Vestlandet, om norsk skole, skolestyring, læring, og hva elevene trenger å lære på skolen.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Khrono: Politikerløftet – den nødvendige debatten
Bok: The Struggle for Teacher Education
Doktoravhandling: Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes’ retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk.
Norsk Pedagogisk tidsskrift: Reformer eller deformer?
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Eigil Hole Lønning
Mitt første intervju med Espen Schaanning
Mitt andre intervju med Espen Schaanning
Mitt intervju med Edvard Befring
Mitt intervju med Lars Løvlie
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.