Espeland fangeleir er Norges eneste bevarte fangeleir fra 2. verdenskrig og en del av vår nasjonale historie, og internasjonal krigs-og okkupasjonshistorie, men hvordan kan vi jobbe med menneskerettigheter, demokrati, og medborgerskap i skolen? Hvilken tilleggsverdi har en slik alternativ opplæringsarena for denne undervisningen? Jeg snakker med Ole Johan Hauge i Espeland fangeleir venneforening om dette arbeidet.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Foto: Tor Dishington Johansen. CC BY-SA 4.0.
Espeland fangeleir venneforening
Wikipedia om Espeland fangeleir
Lenken: Undervisningsopplegg
Mitt intervju med Jørgen Watne Frydnes
Mitt intervju med Marie Thrana Tindstad
Mitt intervju med Jørgensen og Aspelund
Mitt intervju med Marita Nygård
Mitt intervju med Furan og Burheim
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.