Noen av elevene i skolen får veldig mye oppmerksomhet, dette er ofte elevene med utagerende adferd i skolen på ulike måter. Hva da med de stille elevene, de med en innagerende adferd? De barna som ofte blir borte i en hektisk hverdag i barnehage og skole, og som noen ganger kan være litt for lett å gå forbi. Hvordan håndterer vi dem og hvordan kan vi jobbe med dem? Hvordan skal vi jobbe for at de også får det utbyttet de skal av skolen når det er så lett å gå forbi dem i klasserommet, hastende til elevene med utagerende adferd? Jeg snakker med Ingrid Lund, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, om dette.
Episoden på Spotify
Episoden på Soundcloud
Episoden på Apple Podkaster
Bok: Det stille adferdsproblemet
Mitt intervju med Kjersti Draugedalen
Mitt intervju med Magnar Ødegård
Mitt intervju med Guro Øiestad
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.