Hvordan jobber vi for å skape en inkluderende skole slik at ingen opplever ufrivillig skolefravær? Hvordan jobber vi best mulig for å få elevene som opplever ufrivillig skolefravær tilbake i undervisningen? Hva er de underliggende problemstillingene som skaper ufrivillig skolefravær eller skolevegring? Hvordan jobber vi for å håndtere dette best mulig. I Sunnfjord kommune har de et prosjekt for å nettopp arbeide med dette. Jeg snakker med prosjektleder Cecilie Udberg-Helle om prosjektet og arbeidet med det.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Cecilie Udberg-Helle på Twitter
Skolefraværsprosjektet på Instagram
Masteroppgave: Det ene mennesket Fortellinger om ufrivillig skolefravær – En narrativ analyse av møter mellom foreldre og hjelpeapparat
Masteroppgave: Why let them walk when they can fly? : tilpasset opplæring og høyt begavede barn
Masteroppgave: Den gode skuleleiaren: ei narrativ analyse av læraren sine perspektiv på leiing
Firda: Sunnfjord kommune vil gjere noko med skulefråværet
Firdaposten: Skulefråværsprosjekt skal snu negativ trend
Regjeringen: Nytt prosjekt mot skulefråvær i Sunnfjord
Firda: Stort elevfråvær i Sunnfjord: – Eit samfunnsproblem også hos oss
Mitt første intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt andre intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt intervju med Mona Martnes
Mitt intervju med Møller og Amundsen
Mitt andre intervju med Heidi Wittrup Djup
Mitt intervju med Sara Eline Eide
Mitt intervju med Damsgaard og Nordby
Mitt intervju med Jonas Højgaard Frydenlund
Mitt panel om å lage en god skole for alle
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.