Hvordan har lærebøkene utviklet seg siden reformasjonen og hvordan har de påvirket samfunnet, skolen, og historiene? Hvordan har lærebøkene blitt formet av de samme elementene? Hvordan har lærebøkene vært med å skape Norge som nasjon? Jeg snakker med professor Kjell Lars Berge ved Universitetet i Oslo.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Kjell Lars Berge hos Wikipedia
Bok: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020
Khrono: Foreslår utredning om språk og kunnskapslitteraturen
Mitt intervju med Merethe Roos
Mitt andre intervju med Helga Bjørke Harnes
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “LL-435: Kjell Lars Berge om lærebøker og påvirkning fra reformasjonen og til i dag”