LL-431: Kajsa Kemi Gjerpe om det samiske og Sápmi i lærebøkene

Hvordan forstår vi egentlig det samiske, både med og uten anførselstegn, i norsk skole? Hvilke forestillinger ligger til grunn for forståelsen av det samiske i norske lærebøker, læreplaner, og i undervisningen som skjer ute i skolen? Hvordan skiller Sápmi i lærebøker og læreplaner seg fra det virkelige Sápmi? Hvordan kan vi forstå fordommene i storsamfunnet om hva som er samisk og hva som kjennetegner samiskhet? Jeg snakker med universitetslektor Kajsa Kemi Gjerpe fra Senter for samiske studier ved UiT Norges Arktiske Universitet.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Kajsa Kemi Gjerpe hos UiT

Kajsa Kemi Gjerpe på Twitter


Artikkel: Gruppebaserte fordommer i lærebøker

Nordic Studies in Education: Samisk læreplanverk – en symbolsk forpliktelse?


Mitt intervju med Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen

Mitt intervju med Asbjørn Kolberg

Mitt intervju med Hilde Sollid

Mitt intervju med Vanja Tørresdal

Mitt intervju med Mari Kristine Jore

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.