Hvilke muligheter har lærerne til å bruke skjønn når de møter eller skal undervise om kontroversielle tema i undervisningen? Hvordan kan og bør de ta opp slike tema? Hva gjør lærere i praksis? Jeg snakker med forsker og doktorgradsstipendiat Silje Andresen ved FAFO om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Norsk sosiologisk tidsskrift: Konflikt mellom dannelse og kompetansemål
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Hege Yvonne Hermansen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-393: Silje Andresen om lærerens skjønn i møte med kontroversielle tema”