Hvilken effekt har det for elevene, skolene, og for samfunnet om vi øker antallet helsesykepleiere i skolen? Hva betyr det for den enkelte og for fellesskapet? Har det i det hele tatt noen effekt? Kan det ha andre effekter enn de som kan måles statistisk eller på karaktersnittet? Jeg snakker med forskningsleder Roger André Federici fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), senterleder Arnfinn Helleve fra Folkehelseinstituttet (FHI), og professor Unni Vere Midthassel ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Læringsmiljøsenteret som har levert en rapport om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Roger André Federici på Twitter
Mitt intervju med Jorunn Lokøy
Mitt intervju med Maria Røsok
Mitt intervju med Julie Riise
Mitt intervju med Heidi Wittrup Djup
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.