Hva betyr det for oss, for hjernene våre, at skolen digitaliseres? Hvordan reagerer elevene? Bør vi gradere bruken av digitale verktøy i skolen ut i fra alder? Hva vet vi egentlig? Jeg snakker med hjerneforsker Audrey van der Meer ved NTNU om babyhjerner, digital skole, og forskningen vi har på dette. De aller fleste som har vært med på podkasten for å snakke om digitalisering har vært relativt unisone om fordelene med digitalisering og med en ganske positiv tanke om digitalisering av skolen. Audrey peker på en del elementer i forskningen som ikke nødvendigvis tilsier at dette er udelt positivt.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Spotify
Intervjuet i iTunes/Podkaster
TEDx: Boost Your Baby’s Brain
Bok: Småbarnshjernen
Utdanningsforskning: Babyer som bryner seg får hjerneboost
Universitetsavisa: Forskere advarer mot mer data i skolen
Aftenposten: På jakt etter barnehjernens hemmeligheter
Mitt intervju med Ellen Romstad
Mitt intervju med Erlend Kobro
Mitt intervju med Reidun Faye
Mitt intervju med Simen Spurkland
Mitt intervju med Nina Bauer Bølgan
Mitt intervju med Julie Ødegaard Juul og Espen Wilberg
Mitt intervju med Terje Pedersen
Mitt intervju med Odin Hetland Nøsen
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Tobias Staaby
Mitt intervju med Fredrik Mørk Røkenes
Mitt intervju med Adrian Talleraas
Mitt intervju med Kristoffer Hundershagen og Ingvild Vikingsen Skogestad
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
4 kommentarer om “LL-221: Audrey van der Meer om babyhjerner og digitalisering av skolen”