Hva er profesjonsfaglig digital kompetanse, og hva trenger vi lærerne for å kunne gjøre noe annet enn å sette strøm på blyanten, tavla, og boka? Jeg snakker denne uken med førsteamanuensis Fredrik Mørk Røkenes ved NTNU om nettopp dette temaet. Han er med i flere forskningsgrupper som tar for seg dette, og ser på dette fra en lærerutdanners perspektiv. Denne podkastepisoden er en lang smakebit på foredraget Fredrik skal gi på SETTdagene i november, men vi går også utenom og på siden av hva han skal ta for seg der. Vi tar også for oss de nye skissene til læreplaner, og da særlig engelskfaget som er Fredrik sitt fag. Om dette virker interessant, så bestill billetter til SETTdagene, så kanskje du får hørt han der, og kansje truffet meg der, for jeg skal dit også.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Fredrik Mørk Røkenes på Twitter
Fredrik Mørk Røkenes hos SETTdagene
Fredrik sitt foredrag hos SETTdagene
Mitt andre intervju med Espen Helgesen
Mitt intervju med Halvor Thengs
Mitt intervju med Terje Pedersen
Mitt intervju med Lilli Røv
Mitt intervju med Odin Hetland Nøsen
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Tobias Staaby
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
17 kommentarer om “LL-117: Fredrik Mørk Røkenes om profesjonsfaglig digital kompetanse”