Reprise fra 15. desember 2020.
Hva trenger vi som lærere å vite om samene og deres posisjon som urfolk? Hva med de andre minoritetene vi har i Norge? Hva må vite om dem? Hvilken plass har disse gruppene i læreplanene og hvordan skal vi undervise om dette i skolen? Jeg snakket i desember 2020 med professorene Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen ved Universitetet i Tromsø om nettopp disse spørsmålene.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Repisen på Apple Podkaster
Bok: Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning
Bok: Læstadianismens historie i Norge
Artikkel: Institutionalised Sámi education in Norway, Sweden, Finland, and Russia
Mitt intervju med Mikkel Berg-Nordlie
Mitt intervju med Astri Andresen
Mitt intervju med Kajsa Kemi Gjerpe
Mitt intervju med Kari Hagatun
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.