Hvordan påvirker ChatGPT norskfaget? Hva innebærer det at denne språkmotoren kan generere tekst slik den gjør? Hva betyr dette for elevenes personvern om vi bruker dette i skolen? Og hva med lærerens vurderingskompetanse? Hva kan dette brukes til? Hva må vi tenke på med tanke på sosial ulikhet i skolen med dette vertøyet? Vurderingskompetanse, felles nasjonalt regelverk, grenser, muligheten for en avknapp og så videre kompliserer ting for norskfaget. Jeg snakker med førstelektor og mangeårig norsklektor Liv Cathrine Krogh ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Gammal sur lektor: Vinne eller bremse teknofesten?
Gammal sur lektor: Det vi setter bort, blir vi dårligere til
Gammal sur lektor: Myter og babbel om digitalisering i skolen
Min oversikt over ChatGPT-episoder
OpenAI: ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue
Wikipedia: OpenAI
Forbes: Here’s What To Know About OpenAI’s ChatGPT—What It’s Disrupting And How To Use It
Utdanningsdirektoratet: Kompetansepakke om kunstig intelligens i skolen
Viden.Ai: GPT-4 flytter grensene for kunstig intelligens i utdanning
Universitetet i Bergen: ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?
Game over!: 15 oppgaver ChatGPT ikke klarer
Forskning.no: 15 ting ChatGPT ikke klarer
Utdanningsforbundet: Chatbots i skolen
Fritaksretten: Fritaksretten jamfør ChatGPT
Aftenposten: ChatGPT versus Julia Roberts
Rekk opp hånda: ChatGPT lager undervisningsopplegg
Ulike Ai-tjenester
FreeCodeCamp: Al Assistants That Help Your Productivity (Besides ChatGPT)
Mitt intervju med lærere om fullføringsreformen
Mitt første intervju med Liv Cathrine Krogh
Min åpningsepisode om ChatGPT
Mitt intervju med Jill Walker Rettberg
Mitt tredje intervju med Roar Ulvestad
Mitt andre intervju med Gunvald Dversnes
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
9 kommentarer om “LL-483: Liv Cathrine Krogh om ChatGPT og norskfaget”