Hvordan kan vi som skole og lærere best hjelpe elever fra eller i usunne eller lukkede religiøse miljøer? Og hva er det viktig at vi tenker på når vi møter den typen problemstillinger i lærerhverdagen? Jeg har snakket med Hilde Langvann, daglig leder i Hjelpekilden Norge, som er en organisasjon som hjelper og støtter til mennesker i problematiske religiøse bruddprosesser. De jobber også med informasjon om religiøse miljøer, integreringsspørsmål, psykisk helse, barns rettigheter og flere andre tema som berører religiøse utbrytere.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Hjelpekilden: Når tro blir usunn
Bergens Tidende: Når tro blir usunt
Aftenposten: Å være levende død for sin egen mor
Vårt Land: Barn får ikke god nok hjelp
Mitt intervju med Kristin Oudmayer
Mitt intervju med Didrik Søderlind
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-187: Hilde Langvann fra Hjelpekilden Norge”