Hvordan foregår egentlig skolevirksomheten i norske fengsler og hvilke særlige utfordringer er det hos elevgruppen? Hva kan ordinær skoledrift lære av dette? Jeg har snakket med førsteamanuensis Lise Øen Jones fra UiB om dette temaet. Hun tok doktorgraden sin på innsattes lese- og skriveferdigheter, og dette kan du lære mer om i denne episoden.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
UiB: PED665 Kriminalomsorg som læringsarena
UiB: Behov for bedre opplæring under soning
Psykologtidsskriftet: «De beste blant oss» dropper ut
Utdanningsforskning: Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD
UiB: Et blikk bak murene
UiB: Disputas
Bedre Skole: Matematikkvanskar hindrar unge innsette i å ta utdanning i fengselet
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-143: Lise Øen Jones om skole i fengselet”