Hvilke rettigheter har nevrodivergente elever til undervisning? Hvordan skiller disse seg fra ordinære elevers rettigheter? Eventuelt, hvordan forsterkes disse rettighetene av at elevene er nevrodivergente? Hva betyr dette for oss som driver skole og hva må vi tenke på når det kommer til å tilfredstille behovene til nevrodivergente elever? Jeg snakker med Lucie Margot Ducarre, som nylig tok en doktorgrad ved Universitetet i Bergen på dette temaet.
Episoden på Spotify
Episoden på Soundcloud
Episoden på Apple Podkaster
Lucie Margot Ducarre hos Universitetet i Bergen
UiB: Disputas
Antologi: French Children’s Literature and Autism
Netherlands Quarterly of Human Rights: De-centring inclusion: Discussing the meaning and place of inclusive education in international and European law through the case of children with autism
The International Journal of Children’s Rights: Redefining Inclusive Education for Autistic Children in International and European Law
Scandinavian Journal of Disability Research: Redefining the Right to Quality Education for Autistic Children Through a Neurodiverse Perspective
Mitt intervju med Møller og Amundsen
Mitt andre intervju med Heidi Wittrup Djup
Mitt intervju med Sara Eline Eide
Mitt intervju med Damsgaard og Nordby
Mitt intervju med Stian Orm
Mitt intervju med Ellen Kathrine Munkhaugen
Mitt intervju med Hedda Gjesti Tjäder
Mitt intervju med Mona Martnes
Mitt intervju med Monica Tøsse
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.