Hvordan skal vi drive med sensur og vurdering i norskfaget? Gir reformer, skoler, utdanningspolitikere, og andre aktører lærerne de verktøyene de behøver for å vurdere i dette faget? Hvordan kan og bør denne vurderingen foregå og hvilken rolle kan, bør, skal eksamen ha i dette faget? Har de nye læreplanene bidratt? Jeg snakker med førstelektor Liv Cathrine Krogh fra Universitetet i Sørøst-Norge og mangeårig norsklektor i norsk skole om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Dagsavisen: I norsk skal vi skrive for hånd. Med spanskrør bak ryggen?
Aftenposten: Én av femti tusen elever gikk fra stryk til toppkarakter. Det skal ikke skje. Det skjemmer ut faget vårt.
Bedre Skole: Løsningen på sprik i vurdering ved eksamen er ikke å fjerne eksamen
Mitt intervju med lærere om fullføringsreformen
Mitt intervju med Dag Skarstein
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
4 kommentarer om “LL-454: Liv Cathrine Krogh om sensur og vurdering i norskfaget”