Den siste ukens mest omdiskuterte tema blant lærere i videregående skole er fullføringsreformen, eller Stortingsmelding 21 (2020/2021). Reaksjonene har vært delte, både innad i lærerstanden, men også utenfor. Mange lærerstemmer har vært negative, men langt i fra alle. Reaksjonene fra elevorganisasjonen har vært positive, men også Tony Burner, professor ved USN, peker på det han mener er en grunnleggende god reform. I denne ekstraepisoden snakker jeg med han om fullføringsreformen.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Drammens Tidende: Et “framtidsretta” fag kan bli spennende
Regjeringen: Stortingsmelding 21 (2020/2021)
Regjeringen: NOU 2014: 7 Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag
Regjeringen: NOU 2015: 8 Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser
Regjeringen: NOU 2019: 23 Ny opplæringslov
Regjeringen: NOU 2019: 25 Med rett til å mestre — Struktur og innhold i videregående opplæring
Min panelsamtale om fullføringsreformen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
11 kommentarer om “LL-309: Tony Burner om fremtidsfaget, fullføringsreformen og fagene i videregående”