Hvordan fremstilles seksualitet i lærebøkene til Religion og etikk-faget på videregående skole? Hvordan trekkes den inn og hvordan gjøres den relevant? Får den plassen som den fortjener, behøver, eller skal ha ut i fra læreplanen? Hvilke verdier formidles fremstillingene? Jeg har snakket med Thea Frøyen Sander, lektor ved en ungdomsskole i Bergen om det hun kom frem til i løpet av arbeidet med masteroppgaven hennes.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Spotify
Intervjuet i iTunes/Podkaster
Masteroppgave: Seksualitet i lærebøker – en analyse av hvordan seksualitet blir fremstilt i Religion- og etikkbøker for videregående skole.
Masteroppgave: Rette lærebøker?
UiB: Studier og forskning med skeiv tematikk
Intervjuet mitt med Linda Marie Rustad
Intervjuet mitt med Hilde Enger Arntsen
Intervjuet mitt med Marianne Støle-Nilsen
Intervjuet mitt med Heidi Rohde Rafto
Intervjuet mitt med Maria Røsok
Intervjuet mitt med Hilde Lunde
Intervjuet mitt med Kim Friele
Intervjuet mitt med Yvonne Demirel
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
10 kommentarer om “LL-231: Thea Frøyen Sander om seksualitet i lærebøkene til Religion og Etikk”