Hvordan skaper vi egentlig innenforskap? Hva med å hindre utenforskap? Hvordan løser vi skolen for de elevene som ikke helt passer inn innenfor det ordinære skolesystemet? Hvordan plukker vi opp de som faller fra underveis? Jeg har igjen vendt tilbake til Hyssingen produksjonsskole i Bergen og snakker med Baste Bruarøy som er leder der. Jeg snakker også med ungdommene (elevene) Ole-Alexander Å. Hestetræet og Mads Jamne. Ole er nåværende og Mads er tidligere ungdom ved skolen.
Opptaket er gjennomført ved streamingstudioet til Hyssingen og Jonas Nesheim Hartveit og Tobias Myrmel Nesse sto for opptaksteknikken. Jeg skal selv ta på meg skylden for redigeringen.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bergens Tidende: – Vil redusere frafallet på videregående skole
Mitt intervju med Elise Farstad Djupedal
Mitt intervju med Maria Lavik
Mitt intervju med Bjørn Tønnesen
Mitt liveopptak fra Hyssingen
Mitt første intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Tonje Fyhn og Vigdis Sveinsdottir
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-417: Hyssingen produksjonsskole – å skape innenforskap”