Med Clemens Saers-saken og usikkerheten rundt kapittel 9A i opplæringsloven har vold mot lærere kommet tydeligere frem som tema. Hvor utstrakt er egentlig vold mot lærere og er det noen forskjeller ut i fra hvor man jobber og hvem elevene som utfører volden er? Jeg snakker med en av de få som jobber med problemstillingen, førsteamanuensis Børge Skåland ved OsloMet, om temaet, for å lære mer.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes/Podkaster
Intervjuet på Spotify
Utdanningsnytt: Hvem ivaretar læreren når elever truer med – og bruker vold?
Utdanningsforskning: Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd
Utdanningsforskning: Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold
Yrkesfagspodden: Vold mot lærere
NRK: 10-åring kastet brostein mot hodet til læreren
NRK: Eleven dro strupehodet ut og vrei om
Forskning.no: Slik opplever lærere vold og trusler fra elevene
Dagsavisen: Clemens Saers ble skadet for livet av en elev. Nå krever han 250.000 i oppreisning fra kommunen.
Mitt intervju med Gunnar Aakvaag
Mitt intervju med mobbeombudet og utdanningsjuristen
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-212: Børge Skåland om vold mot lærere”