Reprise fra 10. mars 2020.
Hva svarer vi som lærere når elevene stiller spørsmålene “hva stemmer du, lærer?” eller “hva tror du på, lærer?”? Hva vil det si å være en profesjonell lærer i disse spørsmålene? Hva når vi har et offentlig eller aktivt engasjement i politikk eller religion? Dette er et viktig spørsmål for meg, men sikkert også for mange andre lærere. Hvordan håndterer vi disse situasjonene? Derfor samlet jeg i 2020 et panel for å prøve å finne ut av dette. Daværende lektorstudent Sara Berge Økland (nå lektor ved Metis videregående skole) lurte på hva og hvordan hun som aktiv politiker skulle svare elevene i fremtiden. Førsteamanuensis Helene Eide og daværende stipendiat Øyvind Wiik Halvorsen (nå førsteamanuensis) fra lærerutdanningen på Universitetet i Bergen, lektor og tidligere leder av Ottar Bergen, Ane Kristine Aadland, og meg selv prøver å besvare dette spørsmålet.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.