Hva innebærer det for norsk skole at ChatGPT eksisterer og hvordan håndterer vi dette? Hva er mulighetene, ulempene, og hvordan forandrer det skolen? Hva er utfordringen for skriftlighet og hva er muligheten for muntlighet med tanke på at elevene nå kan generere tekst nesten helt uten innsats? Hvordan bør vi tenke om skriftlighet og muntlighet som en følge av dette? Jeg snakker med stipendiat Gunvald Dversnes fra Universitetet i Stavanger om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Podkasten Klar, ferdig, undervis!
Utdanningsnytt: Muntlighet som svar på Chat GPT
Min oversikt over ChatGPT-episoder
OpenAI: ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue
Wikipedia: OpenAI
Forbes: Here’s What To Know About OpenAI’s ChatGPT—What It’s Disrupting And How To Use It
Utdanningsdirektoratet: Kompetansepakke om kunstig intelligens i skolen
Viden.Ai: GPT-4 flytter grensene for kunstig intelligens i utdanning
Universitetet i Bergen: ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?
Game over!: 15 oppgaver ChatGPT ikke klarer
Forskning.no: 15 ting ChatGPT ikke klarer
Utdanningsforbundet: Chatbots i skolen
Fritaksretten: Fritaksretten jamfør ChatGPT
Aftenposten: ChatGPT versus Julia Roberts
Rekk opp hånda: ChatGPT lager undervisningsopplegg
Ulike Ai-tjenester
FreeCodeCamp: Al Assistants That Help Your Productivity (Besides ChatGPT)
Min åpningsepisode om ChatGPT
Mitt intervju med Jill Walker Rettberg
Mitt tredje intervju med Roar Ulvestad
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
10 kommentarer om “LL-481: Gunvald Dversnes om ChatGPT og muntlighet i skolen”