Hvordan opplever elevene egentlig press fra foreldre, skoler, og hverandre? Hva er mest dominerende? Er det forskjeller i type og mengde press for elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn? Hva påvirker dette? Jeg snakker med forsker Ingunn Marie Eriksen fra NOVA og OsloMet om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Ingunn Marie Eriksen hos OsloMet
Ingunn Marie Eriksen på Twitter
Bok: De andres skole
Bok: Elevenes psykososiale miljø
Utdanningsnytt: Ungdommar får bot for dårlege karakterar
Forskning.no: Skolestress og press: «Jeg føler meg som en taper, egentlig»
OsloMet: Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress?
Mitt første intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt andre intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Idunn Seland
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
2 kommentarer om “LL-367: Ingunn Marie Eriksen om foreldrepress og skolepress”