Hvordan skal vi lærere forholde oss til personvern og de påvirkninger det har på hvilke digitale verktøy vi kan bruke i skolen? Hvordan skal kommuner og skoleeiere ellers forholde seg til de ulike digitale verktøyene vi har i skolen? Hva er overvåkningskapitalisme? Hvorfor kan det være et problem at Google og Apple har så stor plass i norsk skole? Hva gjorde Bergen kommune galt med Vigilo-appen? Hva har Grindr med dette å gjøre? Som en del av Profesjonsdagar om medborgarskap ved Høgskulen på Vestlandet intervjuet jeg Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, foran 400 studenter og lærerutdannere ved Høgskulen. Intervjuet kommer nå her så du kan høre det du også.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bjørn Erik Thon hos Datatilsynet
Podkast: Personvernpodden
Personvernbloggen: Digitaliseringen av skolesektoren krenker elevenes personvern
Datatilsynet: Varsel om overtredelsesgebyr til Grindr
E24: Datatilsynet slår alarm om IT-sikkerhet i skolene
Bergens Tidende: Kommunen risikerer ny millionbot
Aftenposten: Barn fortjener bedre personvern i skolen
Aftenposten: Datatilsynet undersøker om det er lovlig å bruke Google i skolen
Datatilsynet: Varsel om irettesettelse for feil bruk av Googles løsninger i skolen
Mitt intervju med Fredrik Bedsvaag
Mitt intervju med Simen Spurkland
Mitt intervju med Alexander Westre Skog
Mitt intervju med Adrian Talleraas
Mitt intervju med Fredrik Mørk Røkenes
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-290: Bjørn Erik Thon og Datatilsynet om personvern og digitalisering i skolen”