Reprise fra 24. september 2019.
Hva vil det si å være norsk, europeisk og vestlig? Hvordan henger dette sammen med hvordan vi forstår faginnholdet i samfunnsfag og historie i skolen? Dette var blant temaene når jeg snakket med daværende stipendiat Mari Kristine Jore, som er stipendiat ved Høgskolen på Vestlandet, om hennes doktorgradsarbeid knyttet til dette. Hun er nå universitetslektor ved Universitetet i Agder. Vi snakket også om hva grunnloven har med dette å gjøre, inkludert jødeparagrafen? Vi snakket også om nordisk eksepsjonalisme.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Bok: Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.
Utdanningsforskning: Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
Nordidactica: Eurocentrism in Teaching about World War One
NPK: Education and Coloniality in the Nordics
Mitt andre intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Sibeko og Eriksen
Mitt intervju med Frøvik, Lindahl, og Goldschmidt-Gjerløw
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.