Hvordan kan matematikkopplæringen best tilrettelegge for mestringsfølelse? Hva gjør at det er akseptert at man ikke gjør det så godt i matematikkfaget, men at dette er mer tabu i andre fagfelt? Hvordan gir vi elevene mer tro på at de får til matematikk og vil det føre til at de i større grad får dette til? Jeg snakker med førsteamanuensis Karin Elisabeth Sørlie Street fra Høgskulen på Vestlandet. Hun skal lede et omfattande forskingsprosjekt som vil undersøke hvordan mestringsfølelse spiller inn på læring. Prosjektet, som har tittelen SEMPER: Self-Efficacy in Mathematics, Pathways in Education and Research, blei nylig tildelt rett i underkant av 10 millioner frå Norges forskningsråd og har denne høsten.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
HVL: Meistringskjensle + matematikk = sant?
MItt intervju med Per Ødegaard
Mitt første intervju med Bauer og Jensø
Mitt andre intervju med Bauer og Jensø
Mitt intervju med Irina Jensø
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.