Hvordan kan man bruke spill i undervisningen? Kan spill erstatte tavleundervisningen? Kan læringen foregå gjennom spill? Hvordan kan man ta en doktorgrad som en del av en lærerjobb? Dette er bare noen av spørsmålene jeg drøfter med Tobias Staaby, spillpedagog og lærerved Nordahl Grieg videregående skole. Han er også i gang med en doktorgrad om temaet ved Universitetet i Bergen. Her får du myteknusing og praktiske eksempler på bruk av spill i skolen.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Tobias Staaby hos Spillpedagogene
Tobias sine opplegg og artikler hos IKT i Praksis
Pressfire: Nå skal Nordahl Grieg Videregående skole forske på dataspill i skolen
Aftenposten: Frikjenn dataspillene
NRK: Brukar zombiar for å lære elevane etikk
Avisen Agder: Flekkefjæring vant pris
UiB: Det begynner med en e-post
UiB: Blir Norges første Ph.D.-lærer
Mitt andre intervju med Espen Helgesen
Mitt intervju med Halvor Thengs
Mitt intervju med Terje Pedersen
Mitt intervju med Lilli Røv
Mitt intervju med Odin Hetland Nøsen
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
17 kommentarer om “LL-112: Tobias Staaby om spill i skolen”