Hvilken betydning har det for skolen og elevene at vi har sidestilt nynorsk og bokmål i norsk skole? Hva har det å si at sidemål er en egen karakter på vitnemålet til elevene? Hvorfor er dette viktig? Kunne vi ikke droppet hele greia? Hvorfor er Google en problemstilling for nynorsken? Jeg snakker med Peder Lofsnes Hauge, leiar i Noregs Mållag i dagens episode.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Peder Lofsnes Hauge på Wikipedia
Peder Lofsnes Hauge på Twitter
Varden: Ønsker ekstrapoeng for nynorskelever ved studieopptak
Bergens Tidende: Google si nynorske mordliste
Bergens Tidende: Me droppar nynorsk for å redda bedrifta
Dagens Perspektiv: Peder Lofnes Hauge er ny leiar i Noregs Mållag
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Peder Haug
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.