Hvordan finner vi egentlig den profesjonelle læreren i oss og hva skaper den profesjonaliteten? Når kan vi si at vi er en “voksen” lærer og når oppdager vi at vi har kommet dit? Kunne vi ha kommet dit raskere? Hva ønsket vi egentlig å vite som nyutdannede lærere om hva det vil si å være lærer? Jeg snakker med Simen Spurkland om å gå fra den flaue til den profesjonelle læreren.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: Notatet. Fra flau til profesjonell lærer
Utdanningsforskning: Elev-vennlig undervisning
Utdanningsnytt: Jeg skal jobbe for å bli en enda rausere og forutsigbar lærer
Aftenposten: Matematikk er ikke fascinerende i seg selv
Bedre skole: Hva er en prøve?
Bedre skole: Digitalisering av skolen: De største utfordringene
Mitt første intervju med Simen Spurkland
Mitt intervju med Sondre Kvamme
Mitt intervju med Hege Yvonne Hermansen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
4 kommentarer om “LL-288: Simen Spurkland om Notatet og å gå fra flau til profesjonell lærer”