Et kunstig perspektiv på fritaksretten

Google har lansert tjenesten NotebookLM, og som nerd og skolemenneske er det helt nødvendig å følge det opp med en test. Tjenesten er fortsatt på et litt tidlig stadie og ser ut til å være et verktøy for å lese, oppsummere, og stille aktive spørsmål til tekstdokumenter. På mange måter kan det se ut som et nyttig verktøy inn i en studiehverdag. Den foreslår også relativt gode spørsmål til teksten ut i fra tekstens innhold.

Foreløpig har jeg testet det med norske artikler som jeg selv har skrevet, men det fungerer godt i norsk språkdrakt. Det som kanskje er det som vekker mest oppsikt er muligheten for å generere en podkastisj-samtale om teksten og det som kommer frem i den. En samtale som, om enn noe kunstig i hvor spontan dialogen oppleves å være ikke er veldig mye verre enn mange manusbaserte podkaster eller der hvor man har hatt veldig grundige bakgrunnssamtaler før podkastinnspillingen.

Det skal også sies at oversettelsen til engelsk har noen implikasjoner for kvaliteten, selv om dette er lite plagsomt. Et fagbegrep ble oversatt feil til engelsk i forhold til den etablerte oversettelsen mens i en annen fil ble ikke opplæringsloven oversatt til engelsk. Forståelsen av artiklene og innholdet er likevel rimelig bra.

Jeg har lagt ut fire tester av NotebookLM med utgangspunkt i mine publiserte artikler om fritaksretten. Dette tenker jeg gir et godt grunnlag for å teste hvordan dette fungerer. Jeg har også i shownotesen lagt ved lenker til artiklene slik at du får en mulighet til å sammenligne dialogen og den genererte podkasten

NotebookLM


Aftenposten: Harald Eia om ny robot som lager podkast: – Jeg blir slått i bakken

Artikkel 1: Fritak og religiøse spenninger i skolen

Artikkel 2: Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper

Artikkel 3: Fritaksklagene jeg ikke fant

Artikkel 4: Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen

Fritaksretten.no


Min oversikt over ChatGPT-episoder

OpenAI: ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue

Wikipedia: OpenAI

Forbes: Here’s What To Know About OpenAI’s ChatGPT—What It’s Disrupting And How To Use It

Utdanningsdirektoratet: Kompetansepakke om kunstig intelligens i skolen

Viden.Ai: GPT-4 flytter grensene for kunstig intelligens i utdanning

Viden.Ai: Etiske problemstillinger ved brugen af chatrobotter i undervisning: spejling og afkodning af menneskelig adfærd

Universitetet i Bergen: ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?

Game over!: 15 oppgaver ChatGPT ikke klarer

Forskning.no: 15 ting ChatGPT ikke klarer

Utdanningsforbundet: Chatbots i skolen

Fritaksretten: Fritaksretten jamfør ChatGPT

Aftenposten: ChatGPT versus Julia Roberts

Rekk opp hånda: ChatGPT lager undervisningsopplegg

Ulike Ai-tjenester

Elicit.org

VG: Jojo

NotebookLM

Word.Ai

ChatGPT

Grammarly

FreeCodeCamp: Al Assistants That Help Your Productivity (Besides ChatGPT)


Intervju med meg om fritaksretten

Intervju med meg om islamartikkelen

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.