Norske skolepodkaster

Selv om undervisning har en global side hvor mange av de samme spørsmålene dukker opp i de fleste av verdens skolesystem så er det allikevel elementer av skolens praksis, innhold og verdier som blir mer regionale eller lokale. Det er også problemstillinger som er knyttet til lokale forhold. Derfor har jeg bestemt meg for å lage en oversikt over norske podkaster som tar for seg didaktiske, pedagogiske, og faglige problemstillinger knyttet til skole. Jeg vil dele disse podkastene opp i to kategorier, 1) podkaster som tar for seg skolen som helhet og som har varierende innhold og 2) podkaster med en mer spisset vinkling enn som så. For et mer internasjonalt fokus anbefaler jeg Martin Johannessens liste over utdanningspodkaster. Om du vet om noen norske utdanningspodkaster som jeg har glemt, send meg gjerne en melding om det.

Kategori 1: Generelle skolepodkaster med bred vinkling.

  • La Stå!
    GAN Aschehoug sin podkastserie for lærere hvor de kommer med tips og innhold om det å lære mer, utvikle seg selv og finne nye innfallsvinkler og inspirasjon til å skape magi i klasserommet. GAN Aschehoug er et undervisningsforlag som tilbyr læremidler for barnehage, grunnskole og SFO/AKS.
    NettsidePodkastsideFacebooksideiTunes

Kategori 2: Mer spissede skolepodkaster

  • KRLEpodden
    KRLEpodden er en podkast om KRLE-faget og religion i skolen. Dette er et tema som for meg er veldig nært så det burde ikke overraske noen at denne podkasten er med på listen. Innholdet er laget med tanke på studenter, fagmiljøet og lærere. Episodene kan brukes i undervisning, og skal fungere som en plattform hvor de som jobber med faget kan utveksle ideer, argumenter og perspektiver. Ekstra interessant er det at det til hver episode inviteres en annen til å kommentere argumentene og synspunktene i episoden. Det gir en ekstra bredde til hver episode.
    NettsidePodkastsideFacebooksideiTunes
  • Spillpedagogene
    Spillpedagogene er Tobias Staaby og Aleksander Husøy. Begge arbeider som lærere ved Nordahl Grieg Videregående skole, og er ledende innenfor feltet spill og læring. Tobias og Aleksander deler en overbevisning om at spill er et verktøy som til mye større grad bør tas i bruk i norsk skole. Deres mål er at lærere, skoleledere og andre intresserte kan bruke dette som inspirasjon til selv å forsøke spill i egen undervisningspraksis. Podkasten tar for seg forskjellige sider ved bruk av spill i undervisningen. Det har vært noe overlapp mellom de som har blitt intervjuet av Spillpedagogene og på Lektor Lomsdalens innfall, men fokuset er gjerne forskjellig.
    NettsidePodkastsideiTunes
  • NOKUT-podden
    NOKUT-podden blir produsert av NOKUT som er «Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen». Som offentlig organ har de et fokus på høyere utdanning, på høyskoler og universiteteter. Målet med podkasten er at de skal bidra til å spre gode praksiser fra universitetene og høyskolene innenfor utdanning og undervisning. Det vil være forskjellige aktuelle tema, men det vil alltid gjester, diskusjoner, eksempler og tips til undervisningshverdagen.
    NettsidePodkastsideFacebooksideiTunes
  • Ahvitsteins klasserom
    Åge Hvitsteins klasserom er en podkast som tar opp pedagogiske temaer som Åge Hvitstein brenner for. Podkasten er stort sett viet til forskjellige historiefaglige temaer og virker å være relativt klasseromsnært. Ellers er julekalenderepisodene vært å høre på.
    Podkastside